مقاوم سازی سازه های موجود

مقاوم سازی سازه های موجودبه طور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت انها به منظور تحمل بارهای مضعف طراحی، بهبود نارساییهای ناشی از فرسایش ، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح به طور متعارف انجام می گردد .

به طور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت انها به منظور تحمل بارهای مضعف طراحی، بهبود نارساییهای ناشی از فرسایش ، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح به طور متعارف انجام می گردد .در زیر به برخی از این روش ها اشاره می کنیم .
1- مقاوم سازی با FRP :
استفاده از مواد مرکب ساخته شده از الیاف در محیط رزین پلیمری به عنوان پلیمرهای مسلح شده با الیاف FRP-fiber Reinforced polymers به عنوان یک ضرورت در جایگزینی مصالح سنتی و شیوهه ای موجودمعرفی شده است. سیسم FRP بدین صورت تعریف می شودکه الیاف و رزین ها برای ساخت چند لایه مرکب مورد استفاده قرار می گیرند ، به نحوی که رزین های مصرفی (رزین اپرکسی) به منظور چسباندن چند لایه مرکب به سطح بتن زیرین و پوشش ما به منظور محافظت مصالح ترکیب شده استفاده می شوند .
2- مقاوم سازی با اضافه نمودن دیوار برشی و یا باربند ویا مقاومت سازی سازه ها به اضافه نمودن بادبند فلزی :
به علت سختی بیشتر دیوار برشی نسبت به باربند تعداد دهانه های لازم برای تعبیه دیوار برشی کمتر از دهانه های لازم برای باربند است . برای اتصال دیوار به ستون باید از خاموت های دور پیچ ستون یا بولت به عنوان برش گیردر ارتفاع ستون استفاده کرد .
3- مقاوم سازی با استفاده از جداگرهای لرزه ای:
اصل جدا سازی لرزه ای برایجاد انعطاف پذیری در پایه ساختمان د رصفحه افقی مبتنی است و در عین حال از اجزای مبرا برای محدود کردن دامنه حرکت ناشی از زلزله استفاده می کند .
4- مقاوم سازی با استفاده از سیستم های جاذب انرژی میراگر (دمپر ) :
سیستم ها ی جاذب و یا مستهلک کننده انرژی (Dampers) بر پایه افزایش میرایی ساختمان بنا شده اند . مهمترین تاثیر میرایی، کاهش دادند نوسان و پاسخ ساختمان نسبت به نیروهای وارده می باشد.
5-مقاوم سازی با استفاده از ژاکت های فلزی و بتنی
6-مقاوم سازی سازه ها با استفاده از بادبندهای کمانش تاب
7- مقاوم سازی هاپکن
اجرای روشهای نامبرده شده در فوق به طور کامل در توان شرکت مهار شالوده می باشد .

 
 

 

 

مقاوم سازی سازه سازه های بتنی بادبند فلزی خاموت ستون بولت جداگرهای لرزه ای رزین اپرکسی پلیمرهای مسلح مقاوم سازی با FRP مقاوم سازی هاپکن دمپر ژاکت های فلزی و بتنی اجرای دیوار برشی جاذب انرژی میراگر پیمانکاری مقاوم سازی

تکنولوژی ها

فونداسیون صندوقه‌ای (کیسون)

فونداسیون صندوقه‌ای (کیسون)

در مهندسی عمران و ساختمان، کیسون به نوعی از شالوده‌های خاص اطلاق می‌شود که به آنها شالوده‌های صندوقه‌ای نیز می‌گویند.

مقاوم سازی سازه های موجود

مقاوم سازی سازه های موجود

به طور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت انها به منظور تحمل بارهای مضعف طراحی، بهبود نارساییهای ناشی از فرسایش ، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح به طور متعارف انجام می گردد .

پایدارسازی گودبرداری

پایدارسازی گودبرداری

نیلینگ (میخ‌کوبی خاک) و استفاده از انکراژ (زمین‌مهارها) ایمن‌ترین روش‌های حفاظت از گود در مقایسه با سایر روش‌های تثبیت و پایدارسازی ترانشه‌های خاکی می‌باشند. این امر ناشی از خاکبرداری مرحله به مرحله و تثبیت هر مرحله از گود با استفاده از ردیف میخ‌ کوبی های مربوط به آن مرحله و سپس انجام عملیات خاکبرداری مرحله‌ی بعدی می‌باشد.